Interview met Michael Harskamp

Eigenaar en servicemonteur Washnet

“Mijn klanten gaan niet het weekend in met een defecte wasbox.”

Washnet Michael Harskamp wasboxen carwash bouw, installatie en onderhoud

Klanten vragen mij wel eens: “De machines zijn nu tien jaar oud. Moeten we die niet eens vervangen?” Nee dus. Vaak is het genoeg om alleen wat onderdelen te vernieuwen en om met een paar kleine aanpassingen weer up to date te zijn. Dat kan ook omdat wij alles zelf bouwen. We kunnen dus op detailniveau verbeteringen aanbrengen waar een concurrent gauw zal zeggen: “Is dát onderdeel stuk? Dan moet je de hele machine vervangen.”

 

Laat geen zwakte zien

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hekel heb aan oude wasplaatsen die niet goed onderhouden zijn. Als de vloer vies is, of het hardglas ziet er niet uit. Ik kan er ook niet tegen als er een pion in staat. Of erger nog, als een box is afgesloten met een lint. Dan kan iedereen zien dat je een defect heb. Daarom zeg ik altijd tegen mijn klanten: “Laat nooit je zwakte zien. Zet er gewoon even een eigen auto in!” Ja, sorry, ik ben nogal een strenge leverancier, haha.

 

Een andere snackbar

Kijk, als ik een kroketje ga trekken en de automaat slikt mijn geld in zonder een deurtje te openen, dan moet ik aan de kassa mijn geld terug gaan vragen. Dan schaam je je eigenlijk een beetje, voor die paar centen. Dat blijft hangen. Dus de volgende keer pak je niet die rij van de kroketten. Of je gaat naar een andere snackbar!

Daarom vind ik het belangrijk om samen met onze klanten hun wasboxen top te onderhouden. Ze zijn altijd open, hebben geen stilstand, zien er goed uit. Een klant van Washnet gaat niet het weekend in met een defecte wasbox! Zo hoort het. Als het de klant goed gaat, dan maken ook wij goede sier

 

Eén monteur, 350 wasboxen

Ik ben eigenaar van Washnet, maar ook de servicemonteur. En een perfectionist op dat gebied. Mijn service-bus heb ik zelf ingericht. En natuurlijk alle gereedschap en onderdelen die je maar kunt bedenken. Ik onderhoud in mijn eentje zo'n 350 wasbox-units in heel Nederland. Het lijkt veel, maar ik begin elke ochtend om 7 uur en plan een mooie route in. Zo maak ik 50.000 km per jaar.

 

Zelfredzaamheid is voordelig

Bovendien hoef ik niet voor elk wissewasje langs te komen. Als ontwikkelaar van de installaties ken ik elk slangetje, klepje en moertje. Ik kan via de telefoon vaak al vaststellen wat het probleem is. Als ze een raar geluidje horen kan ik meeluisteren of ze sturen even een fotootje. Is het iets dat ze zelf kunnen oplossen, dan stuur ik het onderdeel gewoon met een koerier. Zijn ze gelijk gered. En ze houden het geld in de pocket want er hoeft geen servicemonteur langs te komen.

Zo leren ze ook nog hun installatie beter kennen én ze krijgen bij verzending korting op het onderdeel. Iedereen blij.