Interview met Patrick Vanwersch

Commercieel manager Carwash, De Haan Minerale Oliën:

“Als je 60 waslocaties hebt, wil je dat alles draait én dat het probleemloos draait.”

De Haan Minerale Oliën beheert een groot aantal tankstations in heel Nederland, met producten van Shell, Esso, BP en het eigen merk De Haan. In totaal gaat het om zo’n 150 locaties, waarvan er 60 ook een autowasgelegenheid hebben. Patrick Vanwersch is bij De Haan als commercieel manager verantwoordelijk voor de business unit ‘Carwash’, en daarmee voor het succes van diverse wasstraten, roll-overs en natuurlijk heel veel wasboxen. Wij spreken Patrick over zijn samenwerking met Washnet.

“Door de toename van elektrisch rijden zal in de komende jaren de verkoop van fossiele brandstoffen afnemen. Maar carwash blijft groeien omdat steeds minder mensen thuis hun auto wassen. De Haan ziet dan ook toekomst in het aanbieden van wasboxen. Doordat onze onderneming regelmatig tankstations met een bestaande wasgelegenheid overneemt, hebben wij wasboxen van verschillende aanbieders, met allemaal hun eigen werkwijze.

De één doet het op manier X en de andere op manier Y. De professionaliteit waarmee Michael het met Washnet aanpakt, past perfect bij ons bedrijf. Hij luistert naar ons, en wij naar hem. Hij is meer een techneut, wij zitten meer op de markt. En als wij opmerkingen hebben over de operatie, dan neemt hij die mee in het ontwerp van de volgende wasbox. En wij leren op onze beurt weer van de praktische oplossingen die hij brengt.”

“Speciaal voor glazenwassers hebben we bij alle wasbox-locaties een tappunt voor osmosewater gemaakt.”

Kunt u een voorbeeld noemen?

“Zeker. Wij wilden roosters die breder zijn dan de auto, zodat vuil direct in de putten verdwijnt. Zo voorkom je dat de volgende klant niet in de blubber van de vorige staat. Dus dat heeft Washnet aangepast. En Michael kwam weer met de toevoeging van een ijzeren plaat midden op het rooster, zodat iemand daar veilig zijn motorfiets op de standaard kan zetten.

Een ander voorbeeld is het osmosewater. Wasboxen hebben geen droger, zoals een wasstraat of een roll-over. Daarom kunnen mensen bij ons hun auto met osmosewater naspoelen, voor een vlekvrij resultaat. Ook glazenwassers willen graag streeploos werken met osmosewater. Speciaal voor hen hebben we bij alle wasbox-locaties een tappunt voor osmosewater gemaakt. Daar komen steeds meer glazenwasser elke ochtend vroeg een voorraad vers osmosewater kopen. Super zuiver water zonder investering in een eigen installatie.”

Wat zijn verder de voordelen van werken met Washnet?

“Als je 60 locaties hebt, zoals wij, dan wil je geen gedoe. Je wilt dat alles draait, en dat het probleemloos draait. Zoals gezegd hebben wij wasboxen van verschillende leveranciers, en we ondervinden dat Washnet-apparatuur minder dan gemiddeld storingen heeft. En dat ongeacht de omstandigheden, zoals we de afgelopen strenge winterweken hebben gemerkt.

De vorstbeveiliging van Washnet heeft veel problemen voorkomen. Verder zijn er korte lijnen, Michael is zelf in charge en ontwikkelt dingen vanuit zijn technische achtergrond. Dat zijn allemaal redenen om bij het vervangen of nieuw bouwen van wasboxen voor Michael en Washnet te kiezen.”

“Je haalt het beste in elkaar naar boven. Dat is wat onze samenwerking kenmerkt.”

 

Kortom De Haan is net zo gedreven als Michael

“Je haalt het beste in elkaar naar boven. Dat is wat onze samenwerking kenmerkt. En dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor onze technische afdeling. Ralph en Arno hebben veelvuldig contact met Michael en kijken dan samen met hem: “Okay, wat kunnen we nu nog eens verbeteren.”

Onlangs hadden ze het over bodemwassen, wat je in de wasstraat ziet. Ze willen kijken of we dat ook in de wasbox kunnen toepassen. Vernieuwen is dé manier om het marktaandeel van wasboxen te doen groeien.”

U zei al dat er nog flink rek in de markt zit

“Ja, er zijn nog steeds mensen die hun auto helemaal nooit wassen. En heel veel mensen wassen hun auto gewoon niet vaak genoeg. Hoe krijgen we die in de wasbox? Wassen voor de deur is al een tijdje officieel verboden, maar er wordt totaal niet op gehandhaafd. Bij ons verdwijnt alle afvalwater keurig in de OBAS*.

Bij de thuiswassers stromen de shampoo, de velgenreiniger en olieresten gewoon in de put voor het regenwater of in het plantsoen. Gelukkig snappen steeds meer mensen dat dat niet kan. Die komen bij ons. En soms helpt het weer een handje. Zoals vorige week. Eerst sneeuw, ijs en wegenzout, dan regen met rood Saharazand en vlak daarna een weekend met fantastisch autowasweer. Dan staan ze in rijen voor de wasboxen. Zo komen we er wel.”

*Olie- en Benzine-afscheider