Industriële automatisering in wasboxenland:
“Een systeem waarmee je arbeid en reistijd bespaart, verdient zichzelf snel terug.”

Stephan Teeuwen

Exploitanten die werken met Washnet wasboxen zijn bijzonder enthousiast over de innovatieve Washnet App, waarmee je vanaf elke denkbare plek online je wasboxen kunt monitoren en besturen. Gewoon met je telefoon of tablet. De software voor deze app is ontwikkeld door Gooiland Elektro, een grote speler in de industriële automatisering. En dan met name door dé man achter veel Washnet-innovaties, Stefan Teeuwen:

Washnet is een relatief kleine klant voor ons bedrijf, want we maken ook besturingssystemen voor luxe superjachten, de windmolenindustrie en de marine. Daarbij leggen we de laatste tijd veel focus op duurzaamheid, energiebesparende systemen en manieren om energie terug te winnen. Zo zijn we in Noorwegen betrokken bij een groot project met elektrische veerboten. Maar juist de kleine klanten zijn soms extra leuk. Een blusinstallatie, een besturingssysteem voor hijskranen of slimme wasboxen… wij kunnen alles maken.”<more>

Wat doen jullie precies voor Washnet?

“Samen met Michael kijken we naar manieren om de systemen efficiënter te maken en kosten te besparen, zowel voor de wasbox-exploitanten als voor Washnet zelf. Automatisering is daar een goede oplossing voor. Denk aan onderhoud. Vroeger reed Michael heel Nederland door als een klant een storing had. Ter plekke bleek dan soms het probleem heel eenvoudig te verhelpen. Met onze software kun je nu alles op afstand regelen en instellen, en ook zien wat er fout is. Dan weet je dus zeker of het nodig is om naar de locatie te rijden. Als je weet wat er precies fout gaat, kan in veel gevallen de klant het probleem ook zelf oplossen. Zo kan hij snel weer draaien en geld verdienen.”

Wat kun je dan allemaal instellen?

“Je kunt beter vragen wat je níet kunt instellen. Zeepdosering, snelheid van de pompen, volumes van water en lucht, het antivriessysteem, de prijzen van alle programma’s… je kunt het allemaal op afstand aanpassen. En achteraf kunnen we de draaiuren uitlezen, het zeepverbruik, de meest gekozen druk, betalingen. Nuttige informatie op basis waarvan je de exploitatie kunt optimaliseren. En dat alles in één app.”

Het klinkt of jullie wel zo’n beetje zijn uitverbeterd

“Nee hoor, er valt altijd wel wat te bedenken. Michael wil nu alle gegevens visualiseren in een soort stroomdiagram, zodat de gebruikers op elk moment kunnen zien dat alles lekker draait. Daartoe gaan we niveausensoren aanbrengen in de tanks, en standaard alle drukken uitlezen. Ook gaan we elektrische flowmetingen installeren zodat we de data van de osmose-installatie ook op afstand kunnen monitoren.”

Al die sensoren, is dat niet heel kostbaar?

“Veel mensen kijken alleen naar de initiële kosten in plaats van te focussen op de totale kosten. Inderdaad, een compleet geautomatiseerde installatie is duurder in ontwikkeling en aanschaf. Maar mensen zijn óók duur. En goede mensen zijn schaars. Michael wil de allerbeste en meest efficiënte wasboxen bouwen. Mat als uitgangspunt: een goed systeem waarmee je arbeid en reistijd bespaart, verdient zichzelf snel terug.

Wie bedenkt al die innovaties eigenlijk?

“Het is een samenspel tussen Michael, onze projectengineer en mijzelf. Wij zijn alle drie praktisch denkende mensen, die goed kunnen doorredeneren over de beste oplossing. Overigens zijn veel van de oplossingen niet gedreven door een probleem, maar puur gericht op verbetering van het proces.”

Kun je al iets vertellen over toekomstige innovaties?

“Bijna alle ontwikkelingen zijn nu gericht op duurzaamheid. We willen de wasboxen energieneutraal maken. Op het dak liggen zonnecellen, maar als er niemand aan het wassen is, heb je bijna geen energie nodig. Met ons besturingssysteem kunnen we het straks zó instellen dat als er meer elektriciteit binnen komt dan nodig is, de installatie die energie gaat investeren in het maken van osmosewater. Dat osmosewater wordt dus een buffer voor energie, een soort accu. Datzelfde kun je doen met warm water: een buffer aanmaken als je elektriciteit over hebt.”

Slim. Nog een voorbeeld?

“Kentekenherkenning! Dat gaan we in de toekomst steeds vaker toepassen. Je kunt de kentekenplaat bijvoorbeeld koppelen aan automatische betalingen. Dat is heel interessant. Ook voor de klant, want je kunt bijvoorbeeld trouwe klanten na elke tien wasbeurten een gratis wasbeurt aanbieden. Staat er ineens een half uur wassen extra op de machine in de wasbox die jouw auto heeft herkend. Zo’n betalingsmodule is prima te integreren met onze besturingssystemen. Een mooie manier voor de exploitant om aan klantenbinding te doen.”

Best luxe, voor een wasbox

“Zoals ik al zei: het verdient zichzelf terug in de exploitatie. En we hoeven het niet allemaal vanaf nul uit te vinden. Bij de privé-jachten die wij helpen bouwen is het heel gebruikelijk dat alle systemen met elkaar communiceren. En als het aan ons ligt, bij wasboxen straks ook.”

Dit artikel is verschenen in het magazine ‘Cleaning Station’, hier in zijn geheel te bekijken.

Bijblijven in Wasboxtechniek?

Volg ons op LinkedIn, Facebook en Twitter, dan ben je steeds op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.

Menu