Happy Hour als omzetgenerator op het wasboxen-station

Hoe kun je méér omzet draaien met een Happy Hour? Je geeft korting. Dan verdien je toch juist minder? Klopt. Toch kan het Happy Hour wel degelijk meer omzet opleveren. Dat heeft te maken met een goede customer flow.

Wassen zonder wachten

We hebben allemaal een hekel aan wachten. Daarom raken we geërgerd als alle boxen bezet zijn en dat er zelfs meerdere auto’s in de wachtrij staan. Dat gebeurt natuurlijk vooral bij populaire wasstations, met goede apparatuur, een gul schuimkanon en krachtige hogedrukspuiten. Daar wil iedereen wel wassen. Maar als er een rij staat, wordt de keuze lastiger. Misschien toch maar even naar dat minder populaire wasstation een paar kilometer verderop?

Voorkom een ‘unhappy hour’

Je zou denken dat een wasboxenexploitant zich in de handen wrijft als de waslustigen in de rij staan voor zijn wasboxen. Maar het is helemaal geen goed teken. Het kweekt ongeduldige en geïrriteerde klanten, die ongemakkelijk staan te wassen (je wilt de boel niet ophouden) en in de rij met argusogen kijken naar wassers die de tijd nemen. Je hóórt ze denken: “Jaja, het is wel mooi zo, schiet een beetje op!”

Lekker rustig aan wassen tijdens Happy Hour

Je snapt waar we heen willen. Met een Happy Hour stimuleer je mensen die redelijk flexibel in hun tijd zitten om op minder courante uren te komen wassen. Op tijden dat er altijd wel wat wasboxen vrij zijn, kunnen zij zonder iemand op te houden of te ergeren zo langzaam wassen als ze willen. Er staat (figuurlijk gesproken) minder druk op, want het is tegen een gereduceerd tarief. Je kunt dus rustiger aan doen. Uit onze ervaring blijkt dat mensen tijdens het Happy Hour iets langer wassen en daardoor toch weer een redelijk bedrag aantikken. Het scheelt wel iets qua omzet, maar minder dan je zou denken.

Tegelijk maken deze Happy Washers ruimte vrij tijdens de piek-uren, zodat er minder wachtenden staan. Daardoor gaan ook op die tijden mensen in alle rust op hun gemak wassen. De wastijd neemt dus ook tijdens de wasspits iets toe. Tegen het volle tarief!

Spreek een nieuwe groep wassers aan

En er is nóg een positief effect. Tijdens het Happy Hour komen immers ook mensen naar het wasstation die een wasbox anders te duur vinden. Mensen die minder te besteden hebben. Zij wassen wel in een rap tempo, maar leveren 100% extra omzet op. Ze waren immers anders helemaal niet gekomen.

Louter blije klanten

Kortom… onder de streep blijkt het Happy Hour ondanks het lagere tarief een positief effect te hebben op de totale omzet. Bovendien zijn de klanten over de hele linie tevredener over hun wasstation, waar ze altijd terecht kunnen en waar ze desgewenst tijdens de incourante tijden lekker voordelig kunnen wassen. Everybody happy!