Interview met Aad Kok

Consultant Carwash, Berkman Energieservice:

“Ik wil het bouwen en dan nooit meer terug komen. Met Washnet zijn de nuluren minimaal.”

Aad Kok (1962) werkt al vanaf zijn 14e bij tankstations en is naar eigen zeggen gefascineerd door het autowassen. Na jaren in loondienst is hij in 1992 voor zichzelf begonnen met een ouderwets stoeppompje in Schagen. In 2000 kon hij in dezelfde gemeente een station overnemen en besloot hij een heel nieuw tankstation te bouwen. Daar moest natuurlijk ook een wasinstallatie bij komen, en zo kwam Aad eind jaren 90 bij de familie Harskamp terecht. Met andere woorden: Aad Kok werkt al ruim 20 jaar met Harskamp Techniek en dus met Washnet. We spreken met hem.

“Met 40 jaar ervaring in de carwash-branche weet ik waar Abraham de mosterd haalt. Bij Washnet!”

“We hadden op een gegeven moment twee wasstraten, maar die heb ik in 2014 aan mijn compagnon overgedaan. Ik heb de twee tankstations in Schagen gehouden, maar door problemen met ziekte van mijzelf en later mijn vrouw heb ik enkele jaren weinig kunnen doen. Pas in 2017 had ik voldoende ruimte om de boel weer op te pakken. Ik heb eerst anderhalf jaar gewerkt als consultant op het gebied van wasstraten voor Enviem, de moedermaatschappij van Tink en Gulf.

Nu doe ik datzelfde voor Berkman Energieservice, een oliehandelaar in Barendrecht, met 18 tankstations in West- en midden Nederland. Berkman heeft mij ingehuurd om Berkman Carwash op verschillende locaties op te zetten en op een hoger niveau te brengen. Dat doen we onder meer door betrouwbare apparatuur te plaatsen.

Omdat ik jarenlang ervaring heb in de carwash-branche, weet ik waar Abraham de mosterd haalt. En zo kwam ik dus weer bij Washnet en Michael Harskamp terecht.”

 

“Michael is net zo gedreven als ik. Bovendien sluit zijn visie op wasinstallaties aan bij de mijne.”

 

Waarom kiest u per se voor Washnet?

“Daar zijn verschillende redenen voor. Ik weet hoe gedreven Michael is. Dat vind je overal in terug. En datzelfde heb ik ook. Bovendien heeft Michael een visie op wasinstallaties die aansluit bij de mijne. Bijvoorbeeld over het op afstand uitlezen en besturen van de apparatuur. De Washnet software heeft heel veel functionaliteiten. Je kunt alles online zien. Verbruik van water en shampoos en dergelijke, draaiuren, opbrengsten… we volgen het online op de iPad.

Vorig weekend was een mooi wasweekend na een week sneeuw en blubber. Toen was er op een gegeven moment in Hellevoetsluis een tekort aan osmosewater. Met het nieuwe systeem kun je dan gewoon online overschakelen op leidingwater. Anders had ik dus helemaal naar Hellevoetsluis moeten rijden.

Mijn collega Vincent Baars is verantwoordelijk voor de geldstromen. Wij hebben besloten dat we helemaal geen muntgeld meer willen. Alles is contactloos betalen, dus storingen in de muntsystemen zijn er ook niet meer. En als de software geüpdatet moet worden, kun je dat ook op afstand inschieten. Michael is daar heel ver mee.”

Wat hebt u recent gedaan met Washnet?

“We hebben nu twee projecten voor Berkman afgerond. In Hellevoetsluis zijn twee bestaande wasboxen omgebouwd tot Washnet boxen met afstandsbesturing. In Oosterhout ging het om een karakteristiek gebouw met vier ruime wasboxen van 7×3,5 meter, waarbij we het technische hart hebben vervangen.

Die hele operatie heeft tien werkdagen geduurd. Eén dag om alles er uit te slopen, en negen dagen voor het plaatsen van de nieuwe techniek. De ruimte in het hart is 3×3 meter, dus daar konden we de nieuwe compacte installatie van Washnet zó naar binnen rijden. De staalbouw hebben we verder intact gelaten, ook al omdat je dan niks met vergunningen te maken hebt.”

“Ik kan zeggen dat er ook eigenlijk zelden iets kapot gaat. En als er tóch iets kapot gaat, dan kun je het meestal zelf repareren.”

En wat brengt de toekomst?

“Ons volgende project wordt helemaal nieuwbouw. Dan ben je wat langer bezig, want je moet rekenen op twee weken voor het beton en twee weken voor de staalbouw. Telkens als we ergens in Nederland een Berkman Tankstation renoveren, pakken we meteen ook de wasboxen mee. En zelfs als we ergens een wasstraat hebben van een andere leverancier, dan worden de wasboxen ernaast tóch van Washnet.

Ik heb al sinds 1999 ervaring met ze, en ik kan zeggen dat er ook met het oude systeem eigenlijk zelden iets kapot gaat. En als er tóch iets kapot gaat, dan kun je het meestal zelf repareren. De nuluren zijn minimaal. Dat wordt met het nieuwe systeem alleen maar beter. Ik wil het bouwen en dan nooit meer terugkomen.”

Dus u doet alles op afstand?

“Haha, nee, niet echt. Ik rij veel kilometers. Je moet toch regelmatig shampoo en zout bijvullen. En in 9 van de 10 gevallen is er een tankstation bij, waar vaak mensen werken. Dan kijk je hoe alles er bij staat, of er goed schoongemaakt wordt. De mensen die er werken moeten zien dat wij er ook mee bezig zijn. Betrokkenheid, dat is heel belangrijk. Ik herken dat ook in Michael.

Als ik onderweg ben en hij zit ook in de auto, dan bellen we elkaar. Ideetjes uitwisselen, denk daar eens aan, wat vind je hiervan? Zo hebben we onlangs samen nog de bok veranderd, waar de machines op staan. Als ik zeg: “Ik wil geen muntgeld meer”, dan duikt hij daar in. Hij is altijd bereid om verder te denken en door te ontwikkelen, dus daar kun je samen over stoeien.

En dat doet hij niet alleen met mij, maar ook met klanten als Wiggerts en De Haan. Michael en zijn klanten, dat zijn stuk voor stuk gedreven mensen. Een leuke club, waar ik graag bij wil horen.”