Interview met Charl van Zijl

Wasbox-exploitant in Purmerend en Hoorn

“Je ziet duidelijk dat de klanten een voorkeur hebben voor de nieuwe boxen.”

Charl van Zijl is eigenaar van twee wasbox-locaties in Noord-Holland. Onlangs besloot hij de activiteit in Hoorn uit te bouwen door een aantal wasboxen toe te voegen. Hij koos voor Washnet om deze nieuwe installatie te verzorgen, en legt met veel plezier uit waarom:

“Wij hebben twee wasstraten. De locatie Purmerend is al 17 jaar in bedrijf. In Hoorn zijn we vijf jaar bezig, met naast de wasstraat ook vijf wasboxen. Die zijn van een Italiaanse leverancier. Ze doen het prima, maar toen we vorig jaar wilden uitbreiden met zes gloednieuwe boxen hebben we toch besloten te investeren in échte kwaliteit. Dat werden dus wasboxen van Washnet. En het resultaat mag er zijn.”

Wat is dan het verschil?

“De oude boxen zijn pas vijf jaar oud en doen het prima. Toch kiezen klanten meestal voor de nieuwe boxen. Je voelt het verschil in het gebruik. Je krijgt meer druk en die bouwt ook sneller op, de pistolen slaan rustiger af. Bovendien hebben twee van de nieuwe wasboxen een bodemwasprogramma en is er eentje supergroot, zodat er ook campers en caravans in kunnen. Dit keer hebben we scherp gekeken naar de duurzaamheid. De nieuwe wasboxen hebben een systeem voor waterrecycling met extra putten en er liggen 630 zonnepanelen op het dak. Alles werkt perfect. Washnet levert echt kwaliteit.

Is het ingewikkeld, zo’n uitbreiding?

“Er komt veel bij kijken. Grond aankopen, het bestemmingsplan laten aanpassen, verschillende offertes vergelijken. Dit keer hebben we scherp gekeken naar de duurzaamheid. De nieuwe wasboxen hebben een systeem voor waterrecycling met extra putten, en er liggen ook nog eens 630 zonnepanelen op het dak. Natuurlijk gebruiken we biologisch afbreekbare shampoos. Het kost allemaal veel geld, maar levert ook veel op.”

Draaien jullie goed?

Omzettechnisch doen we het een stuk beter dan verwacht. Nu hadden we natuurlijk de afgelopen maanden mooi weer, en ook nog een zuidelijke wind met Saharazand. Wij zitten hier bovendien heel goed, vlak naast de MacDonalds. Wij weten nu al dat de uitbreiding een goede zet is geweest.”