Het voormalig samenwerkingsverband met mijn broer heeft geleid tot het volgende interview
“Bij onze klanten kun je in een kwartiertje voor een paar euro je auto perfect schoon krijgen. 24 uur per dag, 7 dagen per week.”
Waarom wasbox-exploitanten voor ons kiezen? Ik denk dat dit vooral met onze mentaliteit te maken heeft. Onze klanten verdienen hun geld met losse euro’s. Wij weten hoe belangrijk het is dat alles nét even beter werkt dan bij de concurrent. Het is ook een beetje een show… een borstel die veel schuim geeft, een lans die hard spuit en natuurlijk een auto die perfect schoon wordt.
Je moet zorgen dat alles het gewoon goed doet. Ook daarin zijn wij sterk. We hebben de techniek geheel zelf ontwikkeld en verzorgen zelf installatie en onderhoud. Dus we weten óók precies wat we moeten doen als er een technisch probleem is.
Zelf doen is goedkoper en sneller
We bieden onze klanten 24-uurs onderhoudsservice. Maar dat betekent niet dat we direct in de auto springen als er eens iets kapot is. We kennen de installaties zó goed, dat we meestal op afstand kunnen bepalen waar het probleem zit. Dat scheelt alweer een keer rijden. En dus voorrijkosten voor de klant. Onze klanten zijn zelf ook redelijk technisch onderlegd. Dus als we het defecte onderdeel opsturen, kunnen ze dat best zelf even vervangen.
Voor de klant betekent dat: geen voorrijkosten, geen dure reparatie-uren en binnen een dag weer draaien en geld verdienen met de installatie. En dan geven we bij verzending nog korting op het onderdeel ook! Overigens klimt Michael bij meer complexe problemen wel gewoon in de speciaal ingerichte bus om ter plekke een reparatie uit te voeren. Voor het weekend draaien alle wasboxen weer. Dan wordt er immers gewassen!
Wasboxen sluiten doet pijn
Onze kracht is innovatie. Wij hebben zelf veel technieken ontwikkeld, steeds in overleg met de klant. Vaak komen ideeën ook van de klant af. Die heeft een bepaalde behoefte, we praten er samen over en als we het zien zitten gaan we het ontwikkelen. Zo zijn we jaren bezig geweest met een vorstsysteem voor de wasboxen. In de winter ging er veel geld verloren door continu water te laten stromen om bevriezing te voorkomen.
Autowassen ook als het vriest
Wij hebben een techniek bedacht om na elke wasbeurt de leidingen te vullen met antivries. Dat lijkt simpel, maar bleek in de uitvoering nog niet eenvoudig. We zijn vier jaar bezig geweest om dit te ontwikkelen. Maar nu werkt het! Washnet is de enige die dit kan bieden. Dus als anderen moeten kiezen: óf sluiten of continu water weggooien, draaien onze klanten gewoon door. Mooi toch?
Duurzaam kosten besparen
Veel vernieuwing heeft met het milieu te maken. Mensen mogen vaak niet meer thuis voor de deur wassen vanwege het milieu, en willen dus ook duurzame wasboxen. Net als de exploitant trouwens, want zuinig zijn met water en elektriciteit bespaart ook geld! Wij stappen daarom voor de verlichting steeds meer over naar LED. Ook gebruiken we frequentieregelaars op de pompen. Voor de borstel heb je heel weinig water nodig en voor het vlekvrij naspoelen hoeft er niet zo veel druk op de lans te staan.
Wel adviseren wij de exploitanten om royaal te zijn met shampoo. Het moet goed schuimen, dan weet de klant waar hij voor betaalt! Hoog op onze innovatielijst staat het verkrijgen van een “Groenlabel”op onze installatie. We zijn al een heel eind op weg, dus kan niet lang meer duren
Visie op de toekomst
De laatste jaren is door de economische toestand het gebruik van de wasstraat afgenomen, maar de wasbox omzet blijft stabiel. En als straks overal in Nederland het thuis autowassen verboden is, zullen nóg meer mensen kiezen voor de wasbox. Exploitanten die naar ons toe komen met een plan voor een nieuwe wasbox-locatie, helpen we graag nadenken over de haalbaarheid. We kijken naar de concurrentie, hoeveel autobezitters er in de regio zijn, en of de locatie geschikt is.
Als we het niet zien zitten, zeggen we dat eerlijk. Wij willen dat onze klanten een goed rendement draaien op hun investering in wasboxen.