Je eerste wasbox beginnen. Wat heb je nodig?

De exploitatie van een wasboxenstation is een prima manier om een goed belegde boterham te verdienen. Het vergt een flinke investering, maar als je het goed aanpakt, is het rendement ook zeer interessant. Wat heb je nodig voor succes in wasboxenland?

  1. Financiële middelen voor de eerste investering

De aanschaf van een nieuwbouw wasstation met (bijvoorbeeld) 10 wasboxen, een aantal stofzuigautomaten en alle technische apparatuur die daarbij hoort, vraagt een investering van ruim een miljoen euro. Dat is exclusief de aanschaf (of de huur) van het terrein. Als je dit geld zelf in reserve hebt, is dat natuurlijk voordelig voor je businessmodel, omdat dit het plaatje qua exploitatiekosten een stuk rooskleuriger maakt. Moet je het geld lenen, dan zul je de maandelijkse aflossing en rentekosten toch ook terug moeten verdienen. Dat brengt ons meteen op het tweede punt:

2. Een hecht businessplan

Een bank gaat je geen geld lenen als je geen sterk businessplan hebt. Hierin geef je een overzicht van de verwachte kosten gekoppeld aan een exploitatiemodel en een prognose van de inkomsten. Van belang daarbij is dat je goed uitzoekt hoe de markt in elkaar zit. Welke concurrentie is er? Heb je al een goede locatie? Hoe is de samenstelling van de bevolking in de regio direct in de buurt van je locatie? Wonen er bijvoorbeeld veel allochtonen? Dat kan een voordeel zijn, omdat mensen uit zuidelijke landen vaak veel meer tijd en energie besteden aan hun vervoermiddel. Als je alles goed op een rijtje hebt en helder kunt presenteren, maak je meer kans bij de bank of een andere geldschieter.

3. Technisch inzicht

Het is waar dat een wasboxenstation van Washnet weinig tot geen onderhoud vergt. Maar je schaft hiermee wel een hoogwaardig en kostbaar stuk techniek aan, dus is het belangrijk om op zijn minst te begrijpen hoe de dingen werken. Ook al omdat je toch af en toe wat onderhoud moet plegen aan de verschillende onderdelen. En mocht er onverhoopt iets stuk gaan, bijvoorbeeld door onoordeelkundig gebruik van een autowasser, dan is het voordeliger als je zelfstandig even wat onderdelen kunt vervangen

4. Tijd

Je hoeft echt niet 24 uur per dag op je wasstation aanwezig te zijn. Je hebt niet voor niks bewakingscamera’s met intercomfunctie, plus een volledige afstandsbediening van alle machines via internet. Toch adviseren wij onze exploitanten om minimaal één keer en liever twee keer per dag langs te gaan om te kijken hoe de wasboxen er bij staan. Een beetje opruimen, prullenbakken legen, eventueel een modderige box schoonspuiten. Elke box is je visitekaartje en hoe netter het station er uit ziet, des te schonen ‘voelt’ de auto van de klant.

5. Gedrevenheid

Een exploitant krijgt altijd een warm gevoel als hij naar zijn wasstation kijkt. Maar de autowassende consument heeft niet uit zichzelf al van tevoren een positief of negatief sentiment bij een wasbox. Klantenvoorkeur en consumententrouw moeten groeien. En het kost heel veel energie om het imago van je wasstation op een goed niveau te krijgen. Reclame maken, regelmatig je gezicht laten zien, klanten ondersteunen, actief nieuwtjes delen op social media, loyaliteitsacties bedenken en uitvoeren… dat zijn belangrijke manieren om nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten aan je te binden. Dat is allemaal extra werk, onontbeerlijk voor succes. Net als een goede administratie trouwens.

Slapend rijk worden? Weinig kans

Kortom, je begrijpt dat de functie van wasboxen-exploitant veel meer is dan een baan. Het is een missie. En voor de échte specialisten onder onze klanten zelfs een obsessie. Als je er dag en nacht mee bezig bent om jouw wasboxen tot de beste van de regio te maken en je hebt goed materieel, dan is de kans groot dat je succesvol wordt. Maar als je denkt dat succes aan komt waaien en je hoopt slapend rijk te worden van een eenmalige investering in een paar hoogwaardige Washnet Wasboxen… vergeet het dan maar.

Ervaren exploitanten vinden een partner in Washnet

Bij Washnet zijn we geen fans van ‘wasbox-cowboys’ die alleen aan het geld en de korte termijn denken. We gaan graag in zee met gedreven mensen met visie op het autowasvak, die liefst ook meerdere jaren ervaring hebben met service verlenen aan automobilisten. Zij hebben aan Washnet een hele goeie partner, die nét zo gek is als zijzelf. Op wasboxen dan natuurlijk, hè. Op wasboxen.

Volg ons op LinkedIn, Facebook en Twitter, dan ben je steeds op de hoogte van onze meest recente artikelen.

Menu