Maak kennis met ons onderhoudsteam!

Op deze groepsfoto staat het complete onderhoudsteam van Washnet. Inderdaad, je ziet het goed… Washnet hééft helemaal geen onderhoudsteam. Met name nieuwe klanten kijken daarvan op. Washnet, een bedrijf dat door heel Nederland vele honderden wasboxinstallaties heeft gebouwd? Zonder onderhoudsteam? Hoe kan dat? We vragen het eigenaar Michael Harskamp:

“Na jaren van rennen en vliegen als onderhoudsmonteur van ons familiebedrijf was ik het zat. Ik heb de wasbox-techniek opnieuw uitgevonden met maar één doel: het mag niet meer stuk gaan. Ik heb een zero-defect systeem ontworpen, heb tientallen tekeningen gemaakt om de beste configuratie te vinden en ben op zoek gegaan naar topkwaliteit duurzame onderdelen. Vervolgens ben ik met een schone lei Washnet begonnen.”

Dus waarom is er geen onderhoudsdienst?

“Kijk, wij verdienen ons geld bij de bouw en de levering. Onze marge zit in de kwaliteit. Veel concurrenten verdienen hun geld aan het onderhoudscontract. Daar betaal je na de levering nog jarenlang een abonnement om de boel draaiend te houden. Washnet is niet goedkoop bij de bouw, maar dan ben je ook klaar. Als je naar de life cycle costs kijkt, ben je bij ons echt voordelig uit.” 

Maar is er dan helemaal geen onderhoud nodig?

“Natuurlijk, bepaalde onderdelen slijten nu eenmaal. Maar wij hebben onze installaties voorzien van sensoren die continu in de gaten houden hoe alles werkt. Als een bepaalde pomp niet helemaal fijn draait en je ergens druk verliest, dan zie je dat direct in de online monitor. We kunnen dan op afstand de installatie even anders inregelen om het probleem tijdelijk te omzeilen, en eventueel kan ik een onderdeel naar de klant koerieren met instructies hoe het te vervangen. Desnoods met coaching van mij aan de telefoon of met beeldbellen. Intussen draaien die installaties lekker door, zodat de klant geld blijft verdienen.”


Het blijft een beetje eng, dat er geen servicedienst achter staat.

“Zucht. Ja, dat voelt zo. Niet voor niets schermen mijn concurrenten met 24 uurs reparatiedienst. Maar 24 uur is best lang. Terwijl je wacht, moet je ‘nee’ verkopen. Veel van mijn klanten hebben gevoel voor techniek, die kunnen best met een waterpomptang overweg. Ik heb de techniek van onze wasboxen zo ontworpen dat als er iets stuk gaat, zelfs een handige doe-het-zelver het kan repareren. 

Is het echt zo makkelijk?

“Zeker. Vroeger zat alles achter elkaar gekoppeld. Dat noemden wij een totempaal: hogedrukpomp, ventiel, shampoo, klepje, kraantje… Als aan één kant iets kapotging moest je alles loshalen en later weer terugzetten. Nu plaats ik alles in blokken, zodat je overal bij kunt. Je hebt binnen een minuut het probleem in handen, en met tien minuten zit het nieuwe onderdeel op zijn plek. Draaien maar! 

En als de klant er niet uit komt?

Ik lever natuurlijk wél service op afroep. De technische dienst van Washnet bestaat uit mijzelf en twee ZZP’ers als achtervang. We verzorgen preventief planmatig onderhoud, met de Washnet Technical Quick Scan als een soort APK. Bij vragen kan de klant mij altijd bellen, Zoomen of WhatsAppen voor ondersteuning. En als de nood aan de man is, spring ik alsnog in mijn bus. Maar in principe heb je als wasbox-exploitant mij niet meer nodig. Tenzij je natuurlijk nóg een probleemloze en superrendabele waslocatie wilt beginnen. Dan kun je niet om Washnet heen.”