Marko Westerveld is als Retail manager bij Dalhuisen Energy verantwoorde­lijk voor zestien tankstations, waarvan negen onbemand. Hij runt de dagelijkse gang van zaken, zorgt voor het personeel, controleert of de shops er netjes uit zien en denkt mee over investeringen. Toen de directie besloot de oude wasinstallatie bij BP Vaassen te vervangen heeft Marko de aanbeste­ding begeleid. Wij vroegen hem naar de achtergrond van dit project. Marko:

“De oude techniek zat er al 20 jaar in en was echt aan vervanging toe. We kregen steeds meer storingen, en door personeelsgebrek bij de onderhoudsdienst moesten we soms lang wachten op reparatie. Michael Harskamp kende ik al zo’n 19 jaar omdat die ook bij mijn vorige werkgever kwam, dus die hebben we ook om een offerte gevraagd. 

Enthousiaste wasbox-exploitanten

Michael zei meteen: “Ik kan het je wel vertellen, maar liever laat ik het zien.” We zijn toen samen met mijn directeur gaan kijken op drie totaal verschillende Washnet-projecten. We waren onder de indruk van de techniek, maar vooral van het enthousiasme van de exploitanten, die we natuurlijk naar hun ervaringen hebben gevraagd. Hun tevredenheid over de Washnet-techniek en de bevlogen manier waarop Michael met zijn vak bezig is, deed ons besluiten om voor Washnet te kiezen.

Geen prijsvechter in wasboxen

Michael was niet de goedkoopste aanbieder. In tegendeel, hij was de duurste. Maar daarvoor krijg je een hoge kwaliteit. De installatie staat letterlijk als een huis. Heel fijn is ook het online dashboard waarmee je op afstand alles in kunt regelen.

Michaels wasboxen

Een ander facet is dat Michael vooral technicus is en echt gelooft in zijn product. Hij ziet alle boxen die hij ooit heeft gebouwd als ‘zijn’ wasboxen, en die moeten het altijd doen! Die betrokkenheid was voor ons belangrijk. We willen bij een storing niet meer twee weken wachten op een monteur, terwijl de klanten ergens anders gaan kijken. Als ik Michael een appje stuur met een vraag, wordt het dezelfde dag nog opgepakt!

Nieuwe wijn in oude zakken

Washnet heeft onze drie bestaande wasboxen en de voorwasinstallatie voor de roll-over volledig van nieuwe techniek voorzien. De boxen zelf en de bedieningszuilen konden blijven staan, maar de techniek die erachter zit – pompen, slangen en spuitlansen – is geheel vernieuwd. En alles, ook die voorwasinstallatie, is in te stellen via het online dashboard.

Alles in één week klaar

Michael heeft de bedieningspanelen op maat gemaakt zodat ze in de bestaande situatie passen, dus dingen die nog goed waren konden blijven staan. Echt maatwerk, speciaal voor ons. Het ombouwproces heb ik als heel ontspannen ervaren. Alles was perfect geregeld en de planning werd probleemloos gehaald. We zijn maar vijf dagen, van maandag tot vrijdag, dicht geweest. Dus zo kan het óók!

Blije klanten in de wasboxen

De reacties op onze nieuwe installatie zijn zeer positief. Als je buiten rondloopt, spreken mensen je erop aan: “Wat is het goed geworden! Wat is het duidelijk nu!” Washnet introduceerde een systeem met verschillend kleuren slangen, die corresponderen met de kleuren op de knoppen. Dus je weet: de blauwe knop is de blauwe slang: hogedrukwassen. De rode knop is de rode slang: schuimkanon. Dus nooit meer zoeken naar de juiste spuitlans.

Omzetstijging in de daluren

Bij de heropening hebben we de prijzen iets verhoogd. Dat waren we toch al van plan, vanwege de gestegen energieprijzen. Mensen hebben daar geen moeite mee, ook al omdat alles veel beter werkt. En we hebben nu een Happy Hour! De kortingen kunnen we zelf op afstand via het dashboard instellen. Twee keer per dag, tijdens traditionele daluren, krijg je 25% korting. Betaal je één euro, staat er meteen 1,25€ op het schermpje. Alleen al door de extra business tijdens de stille uren hebben we een flinke omzetstijging geboekt. 

DHZ basisonderhoud wasboxinstallatie

Wat betreft de betrouwbaarheid heb ik – zeker na de gesprekken met die andere exploitanten – alle vertrouwen. We draaien nu een maand, en alles doet het gewoon altijd. Hoe het op de lange termijn zal zijn, is afwachten. Michael heeft onze technische man uitgebreid wegwijs gemaakt in de machinekamer, zodat die het basisonderhoud kan doen. Michael houdt op afstand een vinger aan de pols. En zoals ik al zei: onze wasboxen zijn ook zijn wasboxen. Die mogen nooit stil komen te staan.”


Een wasboxenbouwer zonder onderhoudsdienst?

Volgens Marko Westerveld heeft Washnet geen onderhoudsteam. Toch hebben ze in heel Nederland vele honderden wasboxen draaien. Michael Harskamp legt uit hoe dat kan:
“Veel bedrijven verdienen hun geld aan het onderhoudscontract. Daar betaal je na de levering nog jarenlang een abonnement om de boel draaiend te houden. Wij verdienen ons geld bij de bouw en de levering. Onze marge zit in kwaliteit en betrouwbaarheid. Washnet is duur in de aanschaf. Maar als je naar de life cycle costs kijkt, ben je bij ons echt voordelig uit. En je hebt nooit gezeur. In onze installaties volgen sensoren continu het systeem. Als een bepaald onderdeel minder goed draait, zie je dat direct in je online dashboard. Onze wasboxen zijn zó ontworpen dat een beetje handige klant zelf alle onderdelen kan vervangen. Eventueel met live begeleiding van mijzelf via Zoom of WhatsApp. Natuurlijk, als het écht ingewikkeld wordt, ga ik het zelf direct ter plekke oplossen. Maar een onderhoudsdienst? Nee, die is bij Washnet niet nodig.”