Preventief onderhoud plannen door op afstand volgen van real time informatie vanuit sensoren in de wasbox-installatie

Preventief onderhoud carwash installatie:
vroegtijdig ingrijpen voorkomt stilstand

Een van onze klanten zei in een recent interview“Stilstand betekent ontevreden klanten en daar hebben wij een ontzettende hekel aan.” Precies! Daarom gebruikt Washnet alleen topkwaliteit onderdelen. Dat is wat duurder, maar zo kunnen de klanten van onze klanten altijd lekker hun auto wassen. Naast robuuste techniek is er nóg een manier om stilstand te voorkomen: preventief onderhoud. Dus onderhoud dat je doet vóórdat dingen stuk gaan. Je kunt dit op drie manieren inplannen:

• Draaiuren
Je houdt netjes bij hoe lang de aan slijtage onderhevige onderdelen dienst hebben gedaan en als ze een bepaald aantal draaiuren achter de rug hebben, ga je ze vervangen. Dit is vergelijkbaar met de grote beurt van je auto. Na één jaar of 100.000 km vervang je de filters en na 250.000 km de distributieriem. Deze manier is tamelijk arbitrair, want het kan zijn dat je voor alle zekerheid dingen gaat vervangen waar absoluut niks mis mee is. Beetje zonde.

• Actuele staat/historie
Dit is een planning van preventief onderhoud die meer is gebaseerd op persoonlijke ervaring en proefondervindelijke vaststelling. Als engineer of monteur weet je wel ongeveer hoe lang dingen meegaan. Bovendien kun je horen en ruiken of onderdelen rammelen of aanlopen. Eventueel kun je bijvoorbeeld één pomp tijdelijk buiten werking stellen en controleren. Als deze nog okay is, dan kun je het onderhoud van vergelijkbare onderdelen veilig uitstellen. Hoop je. Deze manier veronderstelt ruime ervaring van de verantwoordelijke onderhoudstechnicus. Het werkt alleen met iemand die de installaties op zijn duimpje kent.

• Signalen van sensoren
De nieuwste manier om te bepalen of preventief onderhoud nodig is, is ‘meten’. Met behulp van gevoelige sensoren en moderne computeralgoritmen kun je signalen uit de installatie opvangen en interpreteren om heel precies de vinger op de zere plek te leggen, ruim voordat deze tot serieus ongemak leidt. Dit is precies wat Washnet aanbiedt in zijn nieuwste wasboxinstallaties.

Maritieme techniek voor preventief onderhoud van wasboxen

De procesautomatisering van Washnet installaties komt uit de koker van Gooiland Elektro. En het was ook Stephan Teeuwen van Gooiland Elektro die voorstelde om het preventief onderhoud aan te laten sturen door de procesautomatisering zelf. Gooiland heeft er verstand van, want ze gebruiken deze zelfde techniek voor het preventief onderhoud aan de installaties van zeeschepen, onder meer voor de Nederlandse marine. En hóe belangrijk de continuïteit van een autowasinstallatie ook is, de betrouwbare werking van een marinevaartuig is toch nog nét iets belangrijker.

Hoe werkt de signalering van preventief onderhoud?

Preventief onderhoud baseren op real time informatie vanuit sensoren in de wasbox-installatie

In elke Washnet installatie zitten een stuk of twintig analoge sensoren die het functioneren van de wasbox monitoren. Het gaat om manometers die op verschillende plekken de druk in de gaten houden, elektrische flow-metingen voor de osmose-installatie, sensoren voor energie- en waterverbruik en nog veel meer. Het algoritme volgt de signalen van al deze meters en slaat aan als er een probleem is. Natuurlijk niet meteen, want als alle wasboxen tegelijk staan te turbospoelen of onderwassen kan de druk bij een bepaalde opvoerpomp wel eens wat lager worden. Nee, het gaat om afwijkingen die gedurende langere tijd een bepaalde drempel overschrijden, waarbij er dus echt iets structureel minder draait. 

Regulering op afstand of reparatie ter plekke

Als het algoritme een probleem signaleert, krijgt Washnet automatisch bericht. Wij kunnen dan op afstand ingrijpen door dingen wat anders in te stellen zodat de klanten er geen last van hebben. Is het makkelijk te verhelpen, dan vragen we de exploitant zelf even te gaan kijken, en bijvoorbeeld een verstopte sproeier even door te blazen. En anders gaat een monteur van Washnet persoonlijk op pad om ter plekke een onderdeel te repareren of te vervangen vóórdat het stuk gaat.

Heel veel wasboxen tegelijk in de lucht houden

Inmiddels zijn bijna 30 locaties, met dus een veelvoud aan wasboxen, uitgerust met voldoende sensoren en een online verbinding voor besturing op afstand. Bij elke locatie anders, volgens de specifieke wensen van de exploitant. Bij Washnet komt continu informatie over de werking van alle wasboxen binnen. Signaleert het algoritme een probleem, dan kunnen wij direct ingrijpen. Zo voorkomt preventief onderhoud dat onze klanten hun installatie moeten stilleggen. 

Want ontevreden klanten, daar hebben ook wij een ontzettende hekel aan.