Andrius Galinis bouwt maatwerk wasboxen in Litouwen en installeert ze in Nederland:
“Wat de klant wil, dat kunnen wij maken.
Wil hij iets anders, dan maken we iets anders.”
Klanten zijn vaak onder de indruk van de snelheid en de inzet waarmee het technisch team van Washnet de installatie van nieuwe wasboxen verzorgt. Of het nu twee units zijn of vijf, meestal is de klus in een paar weken geklaard. De monteurs van onze vestiging in Litouwen, Washnet Baltic, maken lange dagen en werken stug door. Wat is het verhaal achter deze Litouwse Washnet-vestiging? Dat bespreken we telefonisch met de directeur: Andrius Galinis.
Hoe komt een Litouwer bij Washnet terecht?
“Tijdens de crisis in 2008-20210 werkte ik hier in Litouwen als ploegleider in de haven. Ik was een van de jongsten en viel daarom als eerste af toen er mensen uit moesten. Omdat er bij ons geen werk was, ben ik in Europa rond gaan kijken. Ik heb van alles aangepakt in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk… en uiteindelijk kwam ik in Nederland in de bouw terecht, in een team met meerdere Litouwers. Omdat ik als enige goed Engels sprak, werd ik al gauw de vaste tussenpersoon tussen het team en de klanten. Op een gegeven moment kregen we een renovatieklus bij Michael Harskamp thuis. Het klikte goed tussen ons. We snappen elkaar en onze stijl van werken sluit goed aan. Zo groeide het idee om samen een bedrijf te starten.
Maar wasboxen bouwen is wel wat anders dan huizen renoveren
Ja dat klopt, we zijn helemaal vanaf nul begonnen, maar Michael heeft mij de kans gegeven om alles te leren. Inmiddels heb ik aan een half woord genoeg. Na een paar jaar samenwerking, ik denk rond 2015, begonnen we al na te denken over een bedrijf. We droomden ervan om de gehele productie over te brengen naar Litouwen. In 2020 zei Michael: “Luister, het is tijd. Als jij daar een bedrijf opricht, maken we een holding.” Nu ben ik dus partner in de Washnet-holding!”
“Zes dagen per week tien uur per dag aanpakken. En dan naar huis om de volgende serie te gaan maken.”
Dus toen gingen jullie daar wasboxen bouwen?
“We hebben een eigen productiehal waarin we alle onderdelen van complete wasboxen construeren en de door Michael ontworpen machines in elkaar zetten. We maken dus een bouwpakket en zetten dat op een vrachtwagen voor opbouw en montage in Nederland. Tenminste, zo ging het in het begin. Maar het installeren van de wasboxen in Nederland ging vaak niet goed, of veel te langzaam. Dus hebben we uiteindelijk besloten om ook het installeren bij de klanten met onze eigen mensen te doen. We construeren de wasboxen in Litouwen en zetten ze op transport. Tegelijk rijden we zelf naar Nederland om de machines daar uit te laden en te installeren. Dat betekent een of twee weken, zes dagen per week, tien à elf uur per dag flink aanpakken. En dan weer naar huis om de volgende serie te gaan maken. En dat zes, zeven keer per jaar.”

Hoeveel mensen zitten er in het team?
We zijn met zijn vieren. Mijn broer zit er ook bij. Eigenlijk zijn het lassers, maar mijn jongens zijn ook heel handig met montage en elektrotechniek. We doen gewoon alles. Ook hier in Litouwen. Washnet heeft geïnvesteerd in een topkwaliteit CNC kantbank, een machine die metalen platen kan buigen. Dus we maken eerst tekeningen op de computer, laten dan de onderdelen uit grote platen snijden met een laser en buigen en lassen of monteren die vervolgens zelf tot een eindproduct. Zo maken we wasboxen perfect op maat voor elke klant.
Waarom laten jullie het montagewerk niet aan Nederlanders over?
Wij maken de wasboxen zelf, dus weten we precies wat waar moet komen. We zitten er helemaal in. Een ander voordeel is dat wij echt alleen naar Nederland komen om te werken. We zitten in een bungalow ergens en doen eigenlijk niks anders dan werken, eten en slapen. Nederlandse bouwers kunnen ook prima werken, maar die willen wel om 10 uur koffiedrinken, om 12 uur lunchen, om 3 uur nog eens koffie en om 4 uur vóór de file naar hun gezin, waar om 6 uur het eten op tafel staat. Wij laten ons gezin in Litouwen achter. Dus mijn mensen willen liefst zo veel mogelijk uren draaien, geld verdienen en dan terug naar huis. Bovendien, Michael en ik zijn sowieso workaholics. Twaalf uur even snel eten, klaar. Time is money.
Hoe zie je de toekomst voor Washnet Baltic?
Mijn droom is het om te groeien naar Washnet Europe en misschien zelfs Washnet Worldwide. Niet dat we een groot en log bedrijf moeten worden, maar wel dat heel Europa de naam Washnet kent. En dan met een man of 10-20 overal in Europa wasboxen verkopen. Het product wordt met ontzettend veel liefde gemaakt. Wat kunnen we doen om verder te komen? We steken er op het moment heel veel tijd in. Het verveelt geen moment, iedere dag is anders. We bedenken verbeteringen, veranderen de vormgeving, optimaliseren systemen. Het blijft maar doorgaan.
“Weet je waar ik écht vrolijk van word?
Het blije gezicht van de klant.”
Wat is de succesformule van Washnet in jouw ogen?
We zijn goed omdat we klein en flexibel zijn. Wat de klant wil, dat kunnen wij maken. Wil hij iets anders, dan maken we iets anders. Bij een groot bedrijf met veel vestigingen is elke kleine verandering meteen een heel gedoe. Het geheim is dat je altijd naar de toekomst moet kijken. Heb je een probleem, dan los je het op. Daarna kun je het vergeten.
Je hebt er echt lol in, hè?
Nou en of! En weet je waar ik écht vrolijk van word? Als je een machine komt afleveren en de klant ziet voor het eerst de kast met alle apparatuur. Het blije gezicht van de klant. Hoe trots die is op zijn nieuwe wasboxen. En hoe tevreden hij is als de klus niet in drie weken maar in twee weken klaar is. Alles strak, schoon, gemaakt met liefde. De mooiste beloning… dat is een klant die ‘Wow!’ zegt.