“Wat mensen ook tanken of laden, ze blijven sowieso hun auto wassen.”
AVIA Marees heeft meer dan 60 tankstations verspreid over Noord-Holland en Friesland, en bevoorraadt deze stations vanuit een eigen depot in Kolhorn (NH) met een capaciteit van ruim 3 miljoen liter! Het familiebedrijf bestaat al sinds 1922 en heeft dus in 2022 zijn 100-jarig jubileum gevierd! Het handelt vanaf 2004 als zelfstandig oliehandelaar binnen de AVIA-coöperatie. Het bedrijf neemt ook graag het voortouw in de energietransitie. Zo opende Marees het allereerste waterstof-tankstation in de Kop van Noord Holland en verkopen ze CO2-reducerende HVO100 (bio)diesel aan B2B klanten en op 10 AVIA tankstations. En natuurlijk schieten bij veel stations van AVIA Marees de elektrische laadpalen als paddenstoelen uit de grond. Overigens plaatst AVIA Marees ook elektrische laadpalen onder het AVIA Volt merk bij bestaande en nieuwe relaties.
Autowassen bij het tankstation
De onderneming heeft vijf waslocaties, waarvan de laatste twee gebouwd door Washnet, met nog eens minstens vier nieuwe locaties in de planning voor 2023 en 2024. Het aanbieden van wasboxen is van groeiend belang voor deze brandstoffenhandel.
Projectmanager Ronald Kok van Marees vertelt waarom:
“Wasstations zijn een goede aanvulling op onze kernactiviteiten. Ten eerste natuurlijk omdat ze zelf omzet genereren. Maar ze brengen ook mensen naar de tankstations. Als je nou toch aan het wassen bent, kun je meteen even tanken, laden of shoppen. En omgekeerd zien mensen die komen tanken dat ze bij ons ook hun auto kunnen wassen. Het levert wederzijds verkeer op. Gezien alle nieuwe opties, services en producten noemen we onze vestigingen ook geen ‘tankstation’ meer, maar ‘mobiliteitsplein’.”
Hoe zie jij de toekomst van die mobiliteit?
“Niemand weet waar het naar toe gaat. Nu wordt elektrisch rijden sterk gepusht. Maar als het zo snel gaat als ze willen en iedereen gaat elektrisch rijden, dan krijgen we een gigantisch tekort aan (groene) stroom. Dat gaan we niet redden met windmolens en zonnepanelen. Voor vrachtwagens en mobiliteit over grotere afstanden lijkt mij waterstof een betere oplossing. Maar wát mensen ook tanken of laden, ze blijven sowieso hun auto wassen. Dus we investeren voor de lange termijn met een gerust hart in wasboxen.”
Washnet bouwt jullie nieuwe installaties. Waarom?
“Zij hebben de laatste twee wasstations voor ons gebouwd en de ervaring, ook in service en onderhoud, is heel goed. Michael is heel inventief, denkt mee. En hij komt met innovaties, zoals de onderwasser, die we in het nieuwe station in Andijk hebben geïnstalleerd. Op andere locaties blijkt deze extra service al positief aan te slaan bij de klanten, dus dat heeft Michael goed ingeschat. Hij is echt een vakidioot, altijd aan het kijken hoe het beter kan, en altijd te bereiken als er een storing is.”
Een storing…?!?
“Haha, je hebt gelijk, die is er bijna nooit. Maar goed, Michael denkt mee, geeft ook aanwijzingen en tips. Een fijne man om mee te werken. Washnet is wellicht niet de goedkoopste, maar kwaliteit mag betaald worden. Het draait gewoon allemaal goed. De techniek van Washnet is ook heel mooi. Ze hebben het bijzonder compact weten te maken. Vroeger had je losse modules, moest je allerlei kabels en leidingen trekken om alles aan elkaar te knopen. Nu zit alles in één technische unit. Je zet het neer, sluit het aan en het werkt”
Zijn er meer voordelen?
“Zeker, iets wat voor ons bijzonder nuttig is, is de besturing op afstand. De meeste van onze tankstations zijn onbemand. Datzelfde geldt dus ook voor de wasboxen. Met Washnet kunnen we op afstand in de gaten houden of alles werkt en hoe staat het met de volumes van de vloeistoffen. En als er iets niet functioneert krijgen we een alarm. Hiervoor hebben we ook nog onze technische afdeling Marees Installatie & Techniek. Een team van acht man die niet alleen complete tankstations kunnen bouwen, maar ook bij de bouw van de wasboxen betrokken zijn. Zij beschikken dus over de kennis voor het regulier onderhoud van de wasboxen. Mocht er een keer wat zijn met de wasboxen, dan kunnen ze dit in veel gevallen zelf oplossen.”
En nu komen er dus vier waslocaties bij?
“Ja, we zijn druk in overleg met Washnet om die te laten bouwen bij vier van onze tankstations. In de toekomst zullen we ook zelfstandige waslocaties gaan openen, dus zonder tankstation. Dan wordt die remote monitoring nog belangrijker, zodat je er minder vaak naar toe hoeft. Daarnaast zijn we bezig met het opzetten van een nationaal kwaliteitsmerk en concept voor autowassen: WashKing! Dus onze wasdivisie zal blijven groeien!”
1 reactie.
[…] van carwash bedrijven die zich wil profileren als A-merk. Wij spraken hier al eerder over in een interview met Ronald Kok van Avia Marees, verantwoordelijk voor onder meer de constructie van de wasstations van Marees. […]